Ju-jutsuklubi Hokutoryu SM-kisojen paras seura

Helsingin ju-jutsuklubi järjesti yhdessä Suomen Karateliiton kanssa Hokutoryu ju-jutsun SM-kilpailut lauantaina 13.04.2019. Ottelut käytiin ensimmäistä kertaa Lempäälän Ideaparkissa. Puitteet olivat kilpailuille erinomaiset. Kauppakeskuksesta löytyy iso, katsomolla varustettu urheiluhalli ja myös kauppakeskuksen asiakkaat pääsivät seuraamaan tapahtumaa. Varsinaisen ottelualueen ohella kilpailijoille oli varattu lasiseinillä varustettu tatamisali lämmittelyyn, josta otteluun valmistautuvilla oli suora näköyhteys ottelualueelle.

Kilpailut käytiin Hokutoryu täyskontaktisäännöillä, painosarjojen sisällä kaikki ottelivat kaikkia vastaan. Ju-jutsuklubilta SM-kilpailuihin osallistui neljä ottelijaa: Eeva Pohto naiset -68kg, Julius Raatikainen miehet +86kg, Nina Muukkonen naiset -68kg ja Teemu Anttila miehet -73kg. Ju-jutsuklubilaisten menestys oli erinomainen. Nina Muukkonen voitti Suomenmestaruuden naisten -68kg sarjan voittamalla kaikki neljä kovaa ottelunsa, Eeva Pohto saavutti samasta sarjasta pronssia. Teemu Anttila ylsi hienosti pronssille sarjassa miehet -73kg. Julius Raatikainen otteli myös neljä kovaa ja tasaista kamppailua, mutta niukat 2-1 tappiot pudottivat hänet tällä kertaa mitaleilta.

Matti Väisäsen johtama ja huoltama joukkue voitti Ju-jutsuklubille parhaan seuran palkinnon. Parhaana naisottelijana palkittiin Helsingin ju-jutsuklubin Nina Muukkonen. Kisaa tukivat Habita Oy ja Rockstar Energy Drink Suomi.

Norjalaiset BJJ-mestarit Ju-jutsuklubilla

BJJ maailmaa järisyttäneet nuoret Norjalaiset Espen Mathiesen ja Tommy Langaker ohjasivat BJJ-leirin Ju-jutsuklubin salilla 06-12.04.2019. Tommy Langaker on rankattu maailman mustavöisissä toiseksi ja Espen Mathiesen on mustavöisten maailmanmestari. Leirille osallistui Ju-jutsuklubilaisten mattovääntäjien lisäksi useita Suomen tämän hetken menestyneimpiä BJJ-kilpailijoita.

Leirillä harjoiteltiin mm. Norjalaisten innovaatiota Matrix guardia ja Keymaster guardia, sekä ohituskonsepteja, over-under ohituksia, berimboloa, leg-dragia, grab-ridea, collar-sleeve guardia, half-guardia, lapel-guardia ja monia muita tekniikoita joita Norjalaiset ovat kokeneet tehokkaiksi harjoituksissa ja kilpailuissa.

Leiriviikko oli samalla valmistava leiri 13-14.4 pidettyyn BJJ Finnish Openiin. Finnish Openissa Norjan Tommy Langaker putsasi pöydän voittamalla sekä oman sarjansa -82,3kg että ruskea- ja mustavöisten avoimen sarjan. Jatkosuunnitelmia luotiin Norjalaisten mestareiden kanssa ja yhteistyötä tullaan jatkamaan.

Karateliiton toimitusjohtaja eläkkeelle

Suomen Karateliiton pitkäaikainen toimitusjohtaja Seppo Yrtti jäi eläkkeelle 01.04.2019. Auvo Niiniketo muisti Yrttiä Karateliiton ju-jutsujaoksen puolesta.

Kobudoleiri Helsingissä

Kari Lehtonen järjesti Kobudoleirin Ju-jutsuklubin salilla 23-24.03.2019. Leirin kouluttajana oli Suomessa usein vieraillut Itävaltalainen Günter Painter 9. Dan. Leirille osallistui Kobudon harrastajia Ju-jutsuklubin lisäksi muutamasta kotimaisesta seurasta. Leirillä harjoiteltiin veitsi ja keppitekniikoita sekä niiden yhdistelmiä.

Bergenin leiri

Norjan Hokutoryu edustaja Ottar Vassenden järjesti kevätleirin Bergenissä 15-17.3.2019. Suomesta tapahtumaan osallistuivat Shihan Kimmo Tenhunen, joka oli yksi leirin kouluttajista, sekä Kaj Florström ja Manne Tiensuu, jotka harjoittelun ohella myös avustivat Tenhusta. Muut kouluttajat tulivat Italiasta, Saksasta, Portugalista, Brasiliasta ja tietenkin Norjasta.

Tallberginkatu 1 D 4. krs
Toimisto auki arkisin klo 16.00-19.30