Hokutoryu Ju-jutsu - Yleistä

Auvo Niiniketo - Hokutoryun kehittäjä Hokutoryun, Pohjoisen tyylisuunnan on kehittänyt Auvo Niiniketo

Helsingin Ju-Jutsuklubilla harjoitteleminen alkoi vuonna 1977, ja siitä tuli Suomen ensimmäinen ju-jutsuseura. Auvo Niiniketo on merkittävä vaikuttaja Suomen turvallisuusalojen koulutuksissa ja kansainvälisesti arvostettu kamppailukouluttaja. Suomessa harrastettavien kamppailutaitojen joukossa Hokutoryu Ju-jutsu on vakiinnuttanut asemansa ja kuuluu suosituimpien lajien joukkoon. Hokutoryu on kehitetty perinteisestä japanilaisesta ju-jutsusta länsimaiseen ajatteluun sopivaksi, kuitenkin säilyttäen ju-jutsun keskeiset periaatteet.

Perustekniikoita ovat lyönnit, potkut, heitot, lukot, kuristukset ja erilaiset vapautumis- ja kuljetustekniikat. Itsepuolustustaidon lisäksi Hokutoryu Ju-Jutsusta saa hyvän, monipuolisen ja haastavan kuntoiluharrastuksen. Itsepuolustus- ja kuntolajina Hokutoryu on kasvattanut suosiotaan naisten ja nuorten keskuudessa ja heidän osuus harrastajista onkin nousussa.

Harjoittelu
Peruskurssi antaa tekniset ja fyysiset valmiudet lajin harrastamiseen. Peruskurssi harjoittelee kahdesti viikossa ja sen jälkeen on mahdollisuus harjoitella useammin ja osallistua myös muihin Helsingin Ju-Jutsuklubilla harjoitettavien lajien harjoituksiin. Jokaisessa harjoituksessa tehdään tekniikkaharjoitusten lisäksi lihaskunto-, koordinaatio- ja kehonhallintaharjoitteita. Harjoittelu tapahtuu pääasiallisesti pareittain.

Varusteet
Peruskurssilla vaatetus tulisi olla sisäliikuntaan sopiva, harjoittelu tapahtuu paljain jaloin. Kurssin aikana tulisi hankkia lajiin sopiva harjoituspuku, ju-jutsugi ja siihen kuuluvat merkit. Toimiston henkilökunta ja ohjaajat opastavat ju-jutsugin hankinnassa. Ju-jutsun ja budon keskeisiin periaatteisiin kuuluu siisteys, harjoittelijoiden tulee aina ennen harjoituksia tarkistaa että heidän varusteensa ovat puhtaat ja ehjät ja muutoinkin asiallisessa kunnossa. Harjoittelijan tulee pestä jalkansa ennen siirtymistä harjoitustilaan (dojolle), jotta harjoitusalusta (tatami) pysyisi puhtaana. Pukuhuoneesta dojolle siirtymiseen tulee varata sisäjalkineet, sandaalit tai vastaavat. Ohjaajat ja toimiston väki neuvovat kaikessa mikä koskee tapoja ja varusteita.

Käyttäytyminen
Hokutoryu Ju-Jutsussa on käytössä perinteinen budo-etiketti, etikettiin tutustuminen ja totuttelu aloitetaan jo peruskurssilla. Etiketin perusperiaate on kunnioittaminen ja lojaalius lajia, dojoa, Senseitä (mestareita), opettajia ja harjoituskumppaneita kohtaan. Jokaisen harjoittelijan tulee ottaa huomioon parinsa koko ja taidot. Dojo oli alkujaan mietiskelylle pyhitetty tila, joten siellä ei juoda, syödä tai seurustella. Ohjaaja on dojolla ehdoton auktoriteetti, dojolta ei saa poistua eikä sinne tulla ilman ohjaajan lupaa.

Vakuutus
Harjoittelijalla on hyvä olla vapaa-ajan vakuutus joka kattaa kamppailulajien parissa sattuneet tapaturmat. Suomen Karateliiton internetsivuilla voi tutustua yhteen vaihtoehtoon,www.karateliitto.fi

Leirit ja koulutukset
Hokutoryu valtakunnallisia leirejä järjestetään vuosittain neljä. Leirit ovat tarkoitettu kaikille vyöarvoille keltaisesta mustaan. Leireillä on mahdollisuus harjoitella koti- ja ulkomaisten huippukouluttajien opastuksella, ja tavata myös muita lajin harrastajia. Leireillä pidetään vyökokeita, järjestetään kilpailuja ja illanviettoja. Helsingin ju-jutsuklubilla järjestetään aikuisille ja junioreille useita vierailevien valmentajien viikonloppuleirejä, lisäksi järjestetään ensiapu- ja turvakursseja. Ulkomaisille leireille osallistuminen on myös mahdollista. Leireistä tiedotetaan ju-jutsuklubin ja finjutsun www-sivuilla sekä dojon ilmoitustaululla, lisätietoja saa klubin toimistosta.

Tallberginkatu 1 D
Toimisto auki arkisin klo 17.00-19.00